باستان شناسی آذربایجان غربی در بوته تحقیق

  

آذربایجان غربی به گفته بسیاری از باستان شناسان صاحب نظری که دراین نقطه از جهان به تحقیق و پژوهش پرداخته اند بهشت باستان شناسان به شمار میرود . وجود محوطه های تاریخی فراوان و متنوع که ادوار آن از دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی را شامل میشود  و تسلسل فرهنگی بلا انقطاع آنها و از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی از دیدگاه قرار گیری و ارتباط با حوزه فلات مرکزی ایران ، آسیای صغیر و قفقاز به اهمیت فراوان این حوزه در باستان شناسی آسیا واروپا را چند برابرنموده است.                                                         
پیشینه پژوهشهای باستان شناسی در این استان به قرن نوزدهم میلادی بر میگردد و بر همین اساس محوطه های باستان شناسی این استان چه از دیدگاه علمی و چه در حوزه ادبیات باستان شناسی با محوطه هایی چون پناهگاه صخره ای تمتمه ، گوی تپه ، کردلر تپه ، حاجی فیروز ، پیزدلی ، عقرب تپه ، حسنلو ، ربط ، قلایچی ، بسطام ، ماوانا ، تخت سلیمان و... برای تمامی علاقه مندان به باستان شناسی ایران آشناست.                         

این استان در تمامی ادوار علی الخصوص در دوره نوسنگی ، مس و سنگ ، برنز ، آهن و دوران تاریخی بلا انقطاع دارای جاذبه های فراوان و توانایی پاسخ گویی به پرسشها و مجهولات باستان شناسی  است . در این میان سمپوزیوم بین المللی مطالعات باستان شناسی شرق آسیای صغیر و جنوب قفقاز مجالی شد تا علاقه مندان به باستان شناسی آذربایجان غربی یکبار دیگر به استماع مطالعات انجام شده در این حوزه بنشینند . این سمپوزیوم که در تاریخ 10 لغایت 13 اکتبر سال جاری در دانشگاه آتاتورک ارزروم برگزار گردید جدیدترین مطالعات این حوزه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد . در این میان چندین سخنرانی در حوزه باستان شناسی آذربایجان غربی در شمال غرب ایران انجام گرفت که از جمله آن میتوان به : 

اشتفان کرول : مطالعات باستان شناسی اورارتو و هخامنشی در حسنلو 

رضا حیدری : مطالعات باستان شناسی گوردخمه های اورارتو در حوضه دریاچه ارومیه 
 

 علی بیننده : مطالعات باستان شناسی دوره مس و سنگ درجنوب حوضه دریاچه ارومیه
اکبر عابدی : کول تپه ، جدیدترین نتایج مطالعات دوران کالکولتیک و کورا – ارس
سلویا بالاتی : شمال زاگرس و امپراطوری مانا
اشاره کرد . این همایش با حضور بسیاری از صاحبنظران در حوزه باستان شناسی این نقطه از جهان از جمله مهمترین گردهمایی های باستان شناسی به شمار می آید که بسیاری از صاحبظران و باستان شناسان بنام جهان را گرد هم آورد .بی شک آذربایجان غربی و حوضه مطالعاتی دریاچه ارومیه این توانمندی را دارد که بیش از آنچه که اکنون در آن به پژوهش باستان شناسی پرداخته میشود سهم ارزشمندی در باستان شناسی آسیا و اروپا داشته باشد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد