میدان انقلاب ( ایالت) ارومیه

عکس از حسین معمری

قره کلیسا-  محمدرضا دومیری گنجی

تصاویر پانوراما و تک عکس از آثار تاریخی آذربایجان غربی

تصاویر زیبای پانوراما و تک عکس هنرمند بین المللی و عکاس جوان ایرانی محمد رضا دومیری گنجی و حسین معمری از آثار تاریخی آذربایجان غربی

* این تصاویر به سفارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تهیه شده است.

دیدن این تصاویر زیبا رو از دست ندید.. ادامه مطلب

آثار تاريخي آذربايجان غربي از نگاه دوربين محمدرضا دوميري گنجي عكاس معروف ايراني

عكاس معروف ايراني كه تصاوير  مبهوت کننده  او  از بناهای تاریخی ايران مورد توجه بسياري از  رسانه های معتبر خارجي ازجمله: ياهو نيوز، وبسايت CNN ، روزنامه انگليسي دیلی میل ، تلگراف و  ...  قرار گرفته است،  به منظور تهيه عكس از بناهاي تاريخي  به آذربايجان غربي سفر كرده است.

محمد رضا دوميري گنجي هنرمند برجسته عكاسي است كه تصاوير بسيار زيبائي  از معماری با شکوه مساجد و بناهای تاریخی ايران بصورت پاناروما و يا با استفاده از لنزهاي وايد و چشم ماهي  خلق مي كند.  

با توجه به محبوبيت  آثار اين عكاس در رسانه هاي خارجي،  اميد مي رود   با خلق تصاوير زيباي آثار تاريخي استان  توسط اين هنرمند، گامي مثبت در راستاي معرفي آثار استان در سطح ملي و بين المللي برداشته شود.

لازم بذكر است  محمد رضا دوميري گنجي که امسال نامزد دریافت جایزه جهانی سونی و در جمع ده عکاس برتر بخش پانورامای این جشنواره قرار داشت، بیش از 5 سال است که با روش پانوراما عکاسی می کند.   

حضور در رقابتهای مطرح عکاسی سونی به عنوان  فینالیست، فستیوال های معتبر ، کسب مقامهای مختلف در مسابقات عکاسی اپسون پانو آوارد و پانورامای کولار و همینطور نشر آثار در چندین مجله معتبر عکاسی خارجی در رزومه این هنرمند جوان دیده میشود.

 در  ادامه اين مطلب نمونه اي از اين تصاوير زيبا را مشاهده مي فرمائيد:   ادامه مطلب

آذربايجان غربي سرزمین زیبائیها / معرفي گوشه اي از زيبائيهاي تاريخي و طبيعي 17 شهر استان

استان آذربايجان غربي با داشتن 1472 اثر ثبت ملي  و دو اثر ثبت شده در فهرست ميراث جهاني يونسكو(  ميراث جهاني قره كليساي چالدران و تخت سليمان تكاب) يكي از كهن ترين استان ها ي كشور با آثار تاريخي و طبيعي فراوان بوده و زندگي مسالمت آميز اقوام، اديان و مذاهب مختلف در اين منطقه،  نشان از فرهنگ فوق العاده ممتاز مردمان اين ديار مي باشد.

آذربايجان غربي در شمال غربي كشور واقع شده و هم مرز با كشورهاي جمهوری آذربایجان و ترکیه در شمال و ترکیه و عراق در غرب مي باشد. هم مرز ي اين استان با كشورهاي خارجي ظرفيتي مناسب براي ورود گردشگران خارجي و توسعه صنعت گردشگري در اين استان مي باشد.

آذربایجان غربی با رشته کوه‌های سربه فلک کشیده و رودخانه های پرآب دائمی، مراتع و جنگل های سرسبز و خرم، هوای ملایم و معتدل، باغ های میوه، دشت ها و دامنه‌های پر از گل های وحشی و تالاب ها، مرداب ها، سواحل و جزایر دریاچه که میعادگاه صدها نوع پرنده وحشی، بومی و مهاجر رودخانه هایی که محل زندگی آبزیان مختلف است از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران در فصل تابستان است.

سابقه سکونت در  این دیار به دوران پارینه سنگی میانه با تاریخ گذاری 100 تا 30 هزار سال قبل از میلاد می رسد، غار تمتمان در فاصله نه چندان دور از شهر تاریخی ارومیه، ماَمن و ماَوای زندگی جوامع انسانی پیش از تاریخ بوده وشکل گیری روستاهای اولیه جون اهرنجان سلماس با تاریخ هزاره نهم قبل از میلاد دلیلی بر سابقه کهن این دیار است. با شکل گیری حکومت های اولیه چون اورارتو، ماد و مانا در عصر آهن نیز آثار و شواهد فراوانی  در این خصوص در  استان وجود دارد. دوران اسلامی نیز دورانی طلایی و اثر بخش در تاریخ کهن ، فرهنگ و تمدن این دیار بوده است.

 اين استان  به سبب تنوع قوميتي، فرهنگي و مذهبي به رنگین کمان اقوام شهرت دارد ، بطوريكه  دوستي و زندگي بردارانه: آذري،کرد،مسیحی ،زرتشتی و ...  در كنار همديگر،  اين خطه را به عنوان نمادي از تعامل اديان و مذاهب  به دنيا معرفي كرده است. بدين ترتيب  مي شود گفت فرهنگ فوق العاده ممتاز ،  مهرباني و ميهمان نوازي  مردم اين منطقه از شاخص هاي بارز مردم آذربايجان غربي است كه زبانزد خاص و عام مي باشد.

فرش و گلیم آذربایجان‌غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. طرح‌های شهرستان خوی و تکاب با عناوین (قباو ماهی) معروف می‌باشند.

نقل بیدمشک، نقل گردویی پر مغز، نقل زعفرانی، نقل بادامی و نقل پسته‌ای از انواع نقل‌های تولیدی در ارومیه بوده که ( اصلی‌ترین سوغات نقل بیدمشک می باشد) به بازار عرضه می‌شوند.

از ديگر سوغاتي هاي اين استان مي شود به : توليدات صنایع چوب( ريزه كاري، نازك كاري، منبت و معرق روي چوب)، انواع قالی و بافته‌های دستی ،  عرقیات از جمله عرقیات گیاهی، عرق بیدمشک، بادرنجبو، عرق نعناع، گلاب، حلوای گردو و حلوای هویج، انواع محصولات باغی و کشاورزی شامل انگور، سیب درختی، عسل، لبنیات، کشمش و ...اشاره كرد.

گوشه اي  از  زيباويهاي تاريخي و طبيعي 17 شهر استان آذربايجان غربي در ادامه مطلب....

گردآوری، تهیه و تنظیم: ولی حیدری- کارشناس روابط عمومی

منبع: منابع اینترنتی و ....

خانه انصاري اروميه يادگاري از دوره قاجار

بنای تاریخی خانه انصاری یکی از خانه های قدیمی ارومیه است که در میدان امام حسین( ع) ( میدان گول اوستی) امتداد خیابان مدنی 2 کوچه انصاری واقع گردیده است.

 

این بنا یادگاری  از بدرالملوک انصاری، همسر سیف‌الله خان انصاری است  که با توجه به فرم بنا و کتیبه های موجود در کاشی های تزئینی خانه،  این بنای تاریخی بین سالهای  1330 و 1334 هجری شمسی، اواخر دوران قاجار ساخته شده است.

 

بنا به صورت چهارگوش  در دو طبقه رو به شمال ساخته شده است. در جبهه جنوبی و اندرونی خانه حیاط دیگری است که با دیوار خشتی و پایه‌های آجری محصور شده و نمای بیرونی این ساختمان با آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای و کاشی‌های هفت رنگ تزئین شده است که جذابیت فوق‌العاده‌ای به نمای آن بخشیده است.

 

 خانه انصاری ارومیه در سال 1375 به شماره 1851 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هم اکنون تحت مالکیت اداره کل آموزش و پروش ناحیه 2 ارومیه  بوده و کاربری مشخصی ندارد.

 

به گفته کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خوشبختانه خانه تاریخی  انصای به لحاظ احیاء در وضعیت مناسبی قرار دارد  اما بایستی با تعریف کاربری مناسب برای آن در صدد بهره برداری بهینه از فضای این بنای تاریخی بود.

یخچال قدیمی دوقوز پله اثری به جای مانده از دوره قاجار در ارومیه

یخچال قدیمی دوقوز پله( نه پله)  تا قبل از گسترش شهر به صورت فعلي، محل انبار يخ شهر بوده و از اين بنا به عنوان محل تامين يخ مورد نياز شهر اروميه استفاده مي شد....

 

شب یلدا متولد شدن طولانی ترین شب سال و تولد دوباره خورشید است

چاشني شب چله در ميان خانواده هاي آذربايجاني  هندوانه  است كه از آن با عنوان  چيلله  قارپزي   « čilla  qârpize »  ياد مي شود........

نمایی از ارومیه از بالای کوه سیر

آبشار شلماش- سردشت

 

پادکست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی

برای مشاهده پادکست کلیک کنید:

پادکست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی

آبشار سلوك- اروميه

آبشار سلوك: اين آبشار زيبا در32 كيلومتري غرب اروميه در نزديكي روستاي سلوك واقع شده است. آب اين آبشار از ارتفاعات كوههاي سلوك از رشته كوههاي زاگرس از ذوب برفها و چشمه سارها تأمين و جاري است. ارتفاع آبشار حدود 76 متر بوده و در درهاي پرشيب از لاي صخره هاي مشرف به روستا عبور و در مسير بصورت پله هاي طبيعي بوده كه بر زيبائي آن افزوده است.

....

نه تو مانی و نه اندوه

نه هیچیک از مردم این آبادی....

به حباب نگران لب یک رود قسم،

به کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت،

غصه هم می گذرد،

آنچنانی که فقط خاطره ای خواهد ماند....

لحظه ها عریانند.

به تن لحظه خود ،جامه اندوه مپوشان هرگز.

"سهراب سپهری"

پارک بانوان مصون از بلندمرتبه سازی، آثار تاریخی چطور؟

فرش دستباف آذربایجان غربی:هنری با شهرت جهانی

   استان آذربایجان غربی یکی از مناطق مهم تولید کننده فرش دستباف با شهرت جهانی می باشد. بطوریکه این هنر با آداب و رسوم این دیار عجین گشته وهنر قالیبافی صرفنظر از بعد تامین معیشت زندگی بعنوان بخشی از زندگی روزمره مردم این استان به شمار می رود. از جمله فرشهای تولیدی استان که شهرت جهانی دارند فرش افشار تکاب، فرش ماهی خوی و فرش مهاباد می باشد که همه ساله تعداد زیادی تاجر جهت خرید فرشهای اصیل روانه این استان می گردند.

كليساي سان گئورگ- روستاي گرد آباد اروميه

عكس: ولي حيدري