کوتاهی میراث‌فرهنگی در انجام وظایفش خیانت به مردم است...


خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در طول 10 سال گذشته میراث‌فرهنگی کشور با بحران‌های جدی در مسائل کلان خود مواجه بود. میراث‌فرهنگی کشور با تمام عظمت تاریخی‌اش تبدیل به  شیر بی‌یال و دمی شده بود که براحتی از آن تغذیه می‌شد. آنطور که کارشناسان اذعان می‌کردند این مشکلات به‌قدری دامنه پیدا کرده بود که تاثیرات مخرب آن حتی در اتخاذ تصمیمات مدیریتی استان‌ها نمایان بود. این درحالی است که مهدی حجت، معاون میراث‌فرهنگی کشور اعتقاد دارد، کوتاهی سازمان میراث‌فرهنگی در وظیفه‌اش خیانت به مردم است.
«مهدی حجت» قائم‌مقام و معاون سازمان میراث‌فرهنگی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میراث‌فرهنگی درخصوص تغییرات مدیریتی استان‌ها و اتخاذ تصمیمات نادرست برخی مدیران اداره‌های میراث‌فرهنگی در رابطه با بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: میراث‌فرهنگی کشور همانند شیری است که به‌محض آنکه ناتوان شود و به زمین بیفتد از پیکر آن تغذیه می‌شود. 
او تاکید کرد: وقتی مرکز میراث‌فرهنگی در کشور فاقد قدرت و توجه کافی باشد کاملا طبیعی است که در شهرستان‌ها واحد‌ها ضعیف می‌شوند و تنها به منافع زودگذر اهمیت می‌دهند. درحال‌حاضر اگر در حریم‌ها ساخت و سازی انجام می‌شود و به میراث‌فرهنگی توجهی نمی‌شود یک دلیل آن به مردم بر می‌گردد که به‌ آن‌ها آگاهی داده نشده است. اما دلیل دیگر به عدم کفایت و قدرتمند نبود سازمان میراث‌فرهنگی برمی‌گردد. سازمانی که نتوانسته بر اساس وظیفه قانونی خود عمل کند.
معاون میراث‌فرهنگی کشور به تصمیمات نادرستی که توسط مسئولان میراث‌فرهنگی کشور اتخاذ می‌شود تاکید کرد. به اعتقاد او، سازمان میراث‌فرهنگی وقتی اجازه می‌دهد به آثار و محوطه‌های تاریخی تجاوز شود در حقیقت به مردم خیانت کرده است. مردم این نهاد را وکیلی می‌دانند که به حفاظت از ارزش‌های تاریخی مردم بپردازد و از آن‌ها دفاع کند. در صورتی که اگر وظایف خود را به‌درستی انجام ندهیم نه‌تنها به‌نفع مردم نیست که سازمان میراث‌فرهنگی تبدیل به وکیل سست عنصری می‌شود که نتوانسته به‌ وظیفه خود عمل کند.
حجت تاکید کرد: هر اثر و حریمی که تخریب و از فهرست آثار ملی کشور خارج می‌شود در واقع حقی  از حقوق عموم مردم جامعه تضییع شده، و این مسئله کوچکی نیست و دادگاه‌ها باید به محاکمه افراد خاطی بپردازند. چراکه به وظیفه قانونی خود عمل نکرده‌اند.
میراث‌فرهنگی در چشم مردم مزاحمی بیش نیست!
معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه هر ارگانی ممکن است در روند انجام وظیفه‌اش با مشکلاتی مواجه شود و این مشکلات نباید مانع از فعالیت‌ها شود ادامه داد: میراث‌فرهنگی بر اساس قانون مکلف است از میراث‌ کشور به‌درستی حفاظت کند. در این میان هر ارگانی ممکن است در راستای وظایف خود به مشکلاتی برخورد کند. به‌عنوان مثال شهرداری اجازه ساخت بیش از 3 طبقه را نمی‌دهد اما یک فرد چون بر مال خویش مسلط است می‌خواهد که در ارتفاع بیش از حد مجاز ساخت و ساز کند. در اینجا شهرداری مانع محسوب می‌شود و نمی‌تواند برخلاف تعهداتش عمل کند بنابراین مسئولیت در مالکیت ایجاد می‌کند.
حجت معتقد است، وقتی می‌گوییم یک بنایی اثر تاریخی است یعنی متعلق به جامعه است و نمی‌توان دست به تخریب آن زد. میراث‌فرهنگی نه‌تنها قصد ندارد برای مردم محدودیت ایجاد کند که از حقوق مردم به نفع آن ها دفاع می‌کند. تفکری که هنوز آنطور که باید به اذهان مردم منتقل نشده و هنوز میراث‌فرهنگی را به‌چشم مزاحم می‌بینند که مانع از توسعه، رشد و پیشرفت می‌شود.
او همچنین بیان کرد، کشورهای در حال توسعه زمانی‌ می‌توانند به توسعه دست پیدا کنند که از الگوی کشورهای توسعه یافته پیروی نکنند. شعار ایران همیشه این بوده که ما نه‌شرقی هستیم نه غربی. شعار ایران همواره این بوده که الگوی ما ارزش‌های ایرانی است. و زمانی می توانیم بگوییم که توسعه در ایران اتفاق افتاده که جلوی شبیه دیگران شدن را بگیریم و اجازه بدهیم که شکل خودمان بودن تداوم پیدا کند.
حجت تاکید کرد: ایرانیان درطول تاریخ و در تمام عرض این جغرافیا تمدنی را ایجاد کردند و هم‌اکنون می‌خواهند این تمدن را ادامه دهند و دراین میان مسئولیت سازمان میراث‌فرهنگی اینست که ما روی پای خود بایستیم و اجازه ندهیم ریشه‌های فرهنگی تاریخی این کشور با زندگی امروز قطع شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد