شماره نخست فصلنامه پژوهش های زاگرس منتشر شد

نخستین شماره فصلنامه « پژوهش‌های زاگرس» منتشر شد
نخستین شماره فصلنامه علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی «پژوهش‌های زاگرس» در زمستان ۹۲ منتشر شد.

فروش اینترنتی فصلنامه زاگرس

http://www.shahreketabonline.com/products/51/89507/

ادامه نوشته

گمانه زنی محوطه علی آباد بوکان

علی‌آباد؛ یادمان هزاره‌ها

Bukan .jpg

کاوش باستان‌شناسی محوطه پیش‌ازتاریخی علی‌آباد بوکان با قدمتی بیش از پنج هزار سال در بوکان در حال انجام است. این محوطه باستانی در یکی از محله‌های شهر بوکان به همین نام [علی‌آباد] در جانب شمالی این شهرستان واقع شده است. این محوطه در زیر بافت مسکونی منطقه علی‌آباد قرار گرفته است و به طور کامل از دید محو شده است و در اثر چاه‌های آبی که توسط اهالی علی‌آباد حفر شده بود، اطلاعاتی نسبی از باستانی بودن آن به دست آمد. از آنجایی که یافته‌های مکشوفه از حفر این چاه‌ها نشان از پیش‌ازتاریخی بودن آن داشت، در صورت ثبت و ضبط و کاوش علمی آن، این امید را برمی‌انگیخت که بتواند تغییر جدی و مهمی در دانش ما نسبت به استقرارهای پیش‌ازتاریخی منطقه ایجاد می‌کرد. از آنجایی که پیش از این، محوطه قلایچی تنها محوطه باستانی کاویده شده در منطقه بوکان بود، اطلاعات مستند باستان‌شناسی منطقه بوکان محدود به هزاره اول پیش‌ازمیلاد و فرهنگ مانایی در سه هزار سال پیش از امروز بود. لیک با کاوش علمی محوطه علی‌آباد این امید می‌رفت که اطلاعات تاریخی منطقه تا شش هزار سال پیش از امروز گسترش یابد. از دیگر سو، محوطه علی‌آباد در زیر بافت مسکونی قرار گرفته و تمامی کوچه‌های آن نیز بتن‌ریزی شده است، به همین دلیل، تعجیل در مستند کردن اطلاعات تاریخی آن امری ضروری به نظر می‌رسید.

با توجه به این مسائل، طرحی به منظور انجام کاوش لایه‌نگاری تقدیم پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور شد و مورد موافقت قرار گرفت. کاوش‌ها از بیست‌وپنج آذرماه شروع و هم اکنون نیز در حال انجام است. سرپرستان این کاوش، آقایان یوسف حسن‌زاده، کارشناس موزه ملی ایران، و نادر فرجی، دانشجوی دکتری دانشگاه میسور هندوستان هستند. از دیگر اعضای تیم کاوش علی‌آباد آقایان سلمان (نچیروان) خسروی، دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی همدان، اسماعیل معروفی‌اقدم، دانش‌آموخته کارشناس‌ارشد باستان‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و مسعود قادری، کارشناس مرمت از دانشگاه هنر تبریز و مهندس رسول کدخدامحمدی، نقشه‌بردار، هستند.

 

این کاوش‌ها از نظر علمی چند هدف مهم را پیگیری می‌کند:

                   توالی لایه‌نگاری و پیشینه استقراری در محوطه علی‌آباد

بررسی دامنه گسترش فرهنگ یانیق در جنوب دریاچه ارومیه

                   شناسایی مشخصه‌های باستان‌شناختی فازهای انتقالی مس‌وسنگ به مفرغ در جنوب دریاچه ارومیه

 

در طی این کاوش‌ها با بهره‌گیری از مستندنگاری دقیق و سیستماتیک نهشته‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی علی‌آباد تلاش شد تا علاوه بر شناخت دقیق توالی لایه‌ها و دوره‌های سکونتی در علی‌آباد، سعی شد تا با بهره‌گیری از مطالعات میان‌رشته‌ای از جمله باستان‌جانورشناسی، باستان‌گیاه‌شناسی، باستان‌زمین‌شناسی و دیگر مطالعات باستان‌سنجی، اطلاعات لازم برای بازسازی وضعیت معیشتی مردمان ساکن علی‌آباد و وضعیت زیست‌محیطی منطقه بوکان به دست آید. از تمامی خاکسترهای به دست آمده نمونه‌برداری شد تا پس از شناورسازی خاکسترها درون آب و زدودن خاک‌های آن، بقایای دانه‌های گیاهی در اختیار متخصصین باستان‌گیاه‌شناس قرار گیرد تا وضعیت زراعت و آب‌وهوایی منطقه در هزاره‌های سوم و دوم پیش‌ازمیلاد بازسازی شود. همه استخوان‌های جانوری مکشوفه در اختیار باستان‌جانورشناس نهاده می‌شود تا وضعیت معیشتی ساکنان علی‌آباد در آن برهه زمانی بررسی شود و همچنین اطلاعات لازم در مورد گونه‌های جانوری منطقه در این دوره زمانی به دست آید.

گرچه مطالعات در نخستین مراحل خود قرار دارد، لیک مطالعات اولیه نشان می‌دهد که محوطه علی‌آباد حداقل از هزاره چهارم پیش‌ازمیلاد مسکونی بوده است. کاوشگران تلاش دارند تا علاوه بر ثبت و ضبط دقیق نهشته‌ها، اطلاع‌رسانی‌های لازم را نیز برای مردم داشته باشند و با دعوت از مردم برای بازدید از کاوش مردم را با اهمیت نهشته‌ها، سفال‌ها و حتی خاکسترها در مطالعات باستان‌شناسی آشنا کنند، مسئله‌ای که عموما در اثر فعالیت‌های سوداگران فرهنگ و قاچاقچیان به طمع یافتن ”گنج“ از بین می‌رود.

در پایان کاوشگران از همه کسانی که در این کاوش همکاری نموده‌اند نهایت تشکر و قدردانی را دارند. شورش محمدپور، اسماعیل رحیمی و حسین فرهمند، همکاران اداره میراث فرهنگی شهرستان بوکان که نماینده و ناظر سازمان میراث استان آذربایجان غربی در این کاوش بودند، حاج رسول رسولی که اجازه دادند این کاوش در حیاط منزل شخصی‌شان انجام شود، و دیگر همکاران این کاوش که با تلاش شبانه‌روزی‌شان پشتیبان انجام این مطالعات بودند: خانم لیلا مجیدی و آقایان محمد سلیمی‌فری، امیر کدخدامحمدی، علی، یعقوب، عادل، توفیق، سیروان، جلال و ناصح فرجی، جمال سلطانی، آرام تعاقب، داریوش و سامان صوفی

قران تاريخي روستاي شوي شهرستان بانه جانمايي شد

قران تاريخي روستاي شوي شهرستان بانه جانمايي شد

به گزارش ميراث آريا(chtn) معاون ميراث فرهنگي، اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کردستان گفت: به مناسبت هفته ميراث فرهنگي، با حضور نماينده مجلس خبرگان رهبري حاج آقا خدايي، امام جمعه بانه، مردم و هيات امناء مسجد اين روستا قرآن تاريخي شوي بانه جانمايي شد.

عليرضا آذرشب افزود: قرآن تاريخي روستاي شوي بانه يکي از نفيس ترين قرآن هاي سطح استان کردستان است که به خط ابراهيم بن محمد بن ابراهيم در سال 1199 ه.ق به خط نسخ کتابت شده است .

وي تصريح کرد: اين قرآن مربوط به دوره زنديه است و داراي 344 صفحه بوده و در سال 89 به ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کردستان منتقل و طي مراحلي توسط کارشناسان اين حوزه مورد مرمت قرار گرفت و بعد از مرمت به مردم و هيات امناء اين روستا تحويل داده شد.

آذرشب خاطر نشان کرد: اين قرآن جزء قرآنهاي نفيس استان کردستان مي باشد و سعي ما بر اين است که اين قرآن را در فهرست آثار ملي کشور به ثبت برسانيم و براي آن ويترين هوشمند طراحي و جانمايي کنيم .

شايان ذکر است : در سال گذشته 2 قرآن نفيس و تاريخي مولان آباد و کاني مشکان در ويترين هوشمند جانمايي شدند

دختر 9 ساله بوکانی «شاهزاده سرزمین قصه‌ها» شد

دختر 9 ساله بوکانی «شاهزاده سرزمین قصه‌ها» شد
با اعلام نام برگزیدگان مسابقه داستان‌نویسی شازده کوچولو، یک دختر 9 ساله از بوکان به عنوان «شاهزاده سرزمین قصه‌ها» انتخاب شد.

مریم سیستانی در تماسی با خبرنگار مهر، از مشخص شدن برگزیدگان «مسابقه داستان‌نویسی شازده کوچولو» خبر داد و گفت: در مرحله نخست 316 داستان به این جایزه ارسال شد که از این میان 30 داستان برای بررسی در اختیار هیئت داوران قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه هیئت داوران این جایزه را مصطفی رحماندوست، حسن محمودی، فرشید سادات‌شریفی، ابوذر قاسمیان و آنیتا یارمحمدی تشکیل می‌دادند، افزود: ما از داوران خواسته بودیم که 6 نفر را به ترتیب اولویت به عنوان نفرات برتر به ما معرفی کنند، اما هیئت داوران با توجه به کیفیت آثار عناوین 8 داستان را به عنوان برترین‌ها به دبیرخانه اعلام کردند.

به گفته دبیر «مسابقه داستان نویسی شازده کوچولو» از این 8 نفر 3 نفر برگزیده و 5 نفر شایسته تقدیر شناخته شدند. ضمن اینکه نفر اول به عنوان «شاهزاده سرزمین قصه‌ها» انتخاب شد. اسامی این افراد به شرح زیر است:

نفر اول و شاهزاده سرزمین قصه‌ها: آلا رضایی 9 ساله از بوکان با داستان «رویای یک شلنگ»

نفر دوم: حدیث کدیور 14ساله از روستای منصورخانی کاکان یاسوج با داستان «شبح خانه خالی»

نفر سوم: باران خوارزمیان 10ساله از تهران با داستان «کتاب عصبانی»

پنج نفر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند که اسامی آنها به شرح زیر است: نرگس زمانی 15ساله از افغانستان با داستان «زنگ‌ها»، سارا کاظمی 11 ساله از شهرکرد با داستان «کتاب‌های ناخوانا»، مریم پیروی 11ساله از قزوین با داستان «یک خانواده بزرگ»، ریحانه صفری 12 ساله از ورامین با داستان «رویای آدم شدن»، مهسا جدیدی 11 ساله از گرگان با داستان «دردسرها و بدشانسی‌های یک کفش کوچولو».

مریم سیستانی همچنین گفت: جوایز نفرات برتر این جایزه پس از دریافت نسخه اسکن صفحه اول شناسنامه و تصویر آنها، به نشانی‌هایشان ارسال خواهد شد.

منبع خبر

http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2153901

قديمي‌ترين كشاورزان جهان در حاشيه كوه‌هاي زاگرس بوده‌اند

کشف قدیمی ترین نشانه های کشاورزی اولیه در حاشیه زاگرس

زاگرس‌نشينان قدیمی‌ترین کشاورزان جهان بودند

محققان دانشگاه توبینگن آلمان در حفاری‌های خود در حاشیه رشته کوه زاگرس در ایران موفق به کشف آثار و بقایای جوامع کشاورزی مربوط به عصر حجر شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این یافته‌های باستان شناسی کاملترین تصویری است که از دوره‌های اولیه کشاورزی انسان‌ها یافت شده و نشان می‌دهد که مردمان ساکن فلات قاره ایران در کشف و توسعه کشاورزی نقش مهمی داشته‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مردمان ساکن این مناطق از دوازده هزار سال پیش جو، عدس و لوبیا پرورش می‌داده‌اند

ادامه نوشته

تولید 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان

تولید 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان

17-269.jpg

استان کردستان از جمله استان‌هایی است که اکثر مردم آن به کار کشاورزی مشغول هستند و از این راه سالانه توانسته‌اند مقدار زیادی از محصولات از جمله میوه و گندم را تهیه کرده و بخش زیادی از مایحتاج استان خود را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، سطح زیر کشت باغات استان کردستان 36 هزار هکتار است که از این باغ‌ها سالانه میوه‌هایی ازجمله: انگور، توت فرنگی، گردو و میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار زیادی تولید می‌شود که توت فرنگی کردستان یکی از این محصولات است که بیشترین میزان تولید را در کشور به خود اختصاص می‌دهد

ادامه نوشته

ثبت ملی و جهانی کرمانشاه به عنوان الگوی صلح

ثبت ملی و جهانی کرمانشاه به عنوان الگوی صلح

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح ثبت ملی و جهانی کرمانشاه به عنوان الگوی صلح و هم زیستی مسالمت آمیز به سازمان میراث فرهنگی و پیگری آن در یونسکو خبر داد

ادامه نوشته

اختلاف نظر در میزان تخریب تپه‌ی هفت‌هزار ساله‌ی ایلام

اختلاف نظر در میزان تخریب تپه‌ی هفت‌هزار ساله‌ی ایلام

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام هرگونه خبری درباره‌ی تخریب عرصه‌ی تپه‌ی هفت‌هزار ساله‌ی «چغا آهوان» را نادرست دانست، در حالی که باستان‌شناسی که تپه را کاوش کرده، معتقد است که حدود یک هکتار از عرصه‌ی این تپه تخریب شده است

_Page_4.jpg

ادامه نوشته

گزارش اولین نشست هم­اندیشی کتاب­خانه­های روستایی (ربط)

اولین نشست هم‌­اندیشی کتاب­خانه‌­های روستایی در شهر ربط برگزار شد


كردستان پيشداد

اولین نشست هم­‌اندیشی کتاب­خانه­‌های روستایی توسط شورای اسلامی و شهرداری شهر ربط و با حضور انجمن‌­های مردمي، انجمن ایزیرتو، انجمن حامی و شورای کتاب کودک و تعدادی از فعالان فرهنگي و مدنی در شهر ربط برگزار شد. بعلاوه، اعضای هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه موکریان مهاباد، كه پشتيبان حركتهاي فرهنگي است، هم در این نشست حضور داشتند.

این نشست در روز پنج­شنبه 25 آبان ماه به مناسبت هفتة کتاب و کتاب­خوانی و با حضور نمایندگان بیش از 20 کتاب­خانه‌ي روستایی از استان­های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، به منظور دستیابی به راهکاره­ای عملی برای اداره‌ي بهتر کتاب­خانه­‌های روستایی برگزار شد. اولین نشست هم‌­اندیشی کتاب­خانه‌­های روستایی در دو بخش برگزار شد: بخش اول نشست نمایندگان 10 کتاب­خانه‌ي روستایی فعال و بخش دوم نشست کارشناسان و نمایندگان انجمن حامی و انجمن ایزیرتو.

بخش اول این نشست راس ساعت 10:00 صبح بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام‌­الله مجید شروع شد. در ابتدا مجری هدف از تشکیل این نشست و روال برنامه را برای حضار بیان کرد. سپس نمایندگان 10 کتاب­خانه فعال روستایی هرکدام به نوبت تجربه‌هاي موفق، پتانسیل­‌ها، مشکلات و آسیب­‌های پیش­ روی کتاب­خانه­‌های خود را بیان کردند. نمایندگان این 10 کتاب­خانه عمومی فعال روستایی عبارت بودند از:

1-  هیرو امینی از كتابخانه‌ي سواره - روستای ناچیت (بوکان).

2-  ناصر خضرپور از روستای قلعه­‌رش (سردشت).

3-  انور اسماعیل­‌پور از كتابخانه‌ي رووناكي موكريان - روستای گوگ­تپه (مهاباد).

4-  جمال واژی از روستای پسوی (پیرانشهر).

5-  بهاءالدین پدرود از روستای دیزج (ارومیه).

6-   عبدالحمید سعدی‌­زاده از کتاب­خانه هه‌­ژار (ربط).

7-  جمال احمدی از روستای دشه (پاوه).

8-  انور ولدبیگی از روستای نوریاب (پاوه)

9-  بهاءالدین احمدی از روستای ژیوار (مریوان).

10- انور عرب از کتاب­خانه خانی (بوکان)

لازم به ذکر است در این نشست نمایندگان و کتابداران بیش از 10 کتابخانه روستایی دیگر از شهرهای مختلف در این هم اندیشی شرکت کردند و تجربه‌ها و مشکلات خود را بیان کردند.

نشست بخش دوم بعد از پذیرایی راس ساعت 11:45 شروع شد. این بخش به   ديدگاه‌­هاي كارشناسان كتاب و كتابخانه اختصاص داشت و در راستاي پاسخ به سوالات و مسائل مطرح شده از سوي نمايندگان كتابخانه­‌هاي روستايي تشكيل شد. در اين بخش كارشناسان راهكارهايي را براي اداره بهتر كتابخانه‌­ها مطرح كردند. سخنرانان اين بخش برنامه عبارت بودند از:

آكام اميني (كارشناس كتاب و كتابداري)

كامران جوهري (نماينده انجمن ايزيرتو، شاخه‌ي كتابخانه‌هاي رووناكي)

خانم اخوت (نماينده شوراي كتاب كودك)

محمدحسين طباطبايي (نماينده انجمن حامي)

رسول پيروتي (نماينده كمسيون فرهنگي شوراي شهر ربط)

صلاح­‌الدين چلبياني (روزنامه‌­نگار و فعال مدني)

در ادامه اين نشست شركت­‌كنندگان سوالات و ديدگاه­‌هاي خود را به صورت مكتوب در اختيار نمايندگان انجمن ايزيرتو قرار دادند.

همچنين يوسف حسن‌زاده با ارائه‌ي اسلايد، عملكرد انجمن ايزيرتو را در راستاي تاسيس كتابخانه‌هاي روستايي به نمايش گذاشت. "نقش مشاركت‌هاي مردمي در توسعه‌ي كتابخانه‌هاي عمومي" مبحثي بود كه توسط جعفر احمدي ايراد گرديد.

 در خلال اين نشست محمدرشيد اميني، گردآورنده و محقق نسخ خطي به بازبيني فرهنگ نوشتاري كُردي پرداخته و اهميت حفظ آثار مكتوب و مكتوب كردن آثار فولكلور را متذكر شدند.

در حاشيه‌­ي اين نشست كتابداران و نمايندگان كتابخانه­‌هاي روستايی به تعامل و تبادل اطلاعات با همديگر پرداختند و تجربيات خود را در اختيار همديگر قرار دادند

 

 

 

به بهانه سوختن دانش‌آموزان بی گناه

شین آباد

سمیه رستم پور

«شین» در زبان کردی یعنی همان شیون و زاری که عموماً هم بر بالین کسی یا برای کسی صورت می‌گیرد ... شین‌های زیادی سال‌هاست گوش جهان را کر کرده‌اند و کسی هم ککش نمی‌گزد؛ جهان شین‌آباد است!

نمی‌خواهم از این اتفاق بنویسم به این علت که در کردستان اتفاق افتاده چرا که نه می‌خواهم حقایق موجود و بی‌عدالتی‌های روی داده در کردستان را به موارد چنینی تقلیل بدهم و نه می‌خواهم کردستان را از گفتمانی بزرگ‌تر که این حادثه هم در آن جای گرفته جدا کنم؛ روستای شین‌آباد بیش از هرچیز دقیقه‌ای از آگاهی بر نگاه سلسله مراتبی و دوقطبی‌سازی کلانی است که تهران و شهرهای مرکزی را در یک طرف قرار می‌دهد و بقیه‌ی نقاط دیگر را در سمت دیگر. و باز همین چرخه در درون استان‌ها هم اتفاق می‌افتد: مرکز شهرها در این سویند و شهرهای کوچک‌تر و روستاهایش در سوی دیگر، و باز همین در خانواده هست: بزرگ‌ترها در یک طرف‌اند و کوچک‌ترها

چرا برای همه ما امری پذیرفته شده است که خون شهری‌ها از خون روستایی‌ها رنگین‌تر است؟!! چرا تا اتفاقی نیفتد متوجه نمی‌شویم که چه زندگی‌های بی‌شماری در این همه روستا در حال تباهی است؟! مگر پرابلم ما درد و رنج این جماعتی نیست که حتی از یک بخاری معمولی بی‌نصیب‌اند، پس چرا همیشه همین مردم بالکل از دایره‌ی نگاه ما، تحلیل‌ها و درد و رنج‌هایی که به عنوان درد همه ازشان می‌نویسیم حذف می‌شوند ؟! هر روز بسیار دخترها و پسرها در همین روستاها و شهرهای کوچک در حال سوخته شدن‌اند که به نفع هممان است که کر شویم و صدای جلیز جلیزشان را نشنویم...

مسأله‌ی جمعیت موضوع جدی و قابل تأملی است. جمعیتی که در شهرهای بزرگ زندگی نمی‌کنند و هر روزشان را با "درد و رنج" مضاعف‌تری از شهری‌ها، با بی امکاناتی‌ها و تحقیرها و کمبودها سر می‌کنند کم نیست، بازنمایی‌ای که از این جمعیت می‌شود ناچیز است و به چشم نمی‌آید تا خدایی نکرده وجدان کسی معذب نشود و معادله‌ها به هم نخورد...

نمی‌توانم اقرار نکنم که به همه‌ی آنان که فقط یک روز آدم‌های مناطق محروم را اسباب فان فیس بوکی و ارضای وجدان زخم‌خورده خود قرار می‌دهند (هرچند می‌دانم نیتشان خیر است)، همه‌ی آنها که با نگاهی توریستی آخی آخی می‌کنند برای "زندگی"هایی که از لحظه تولد افق‌شان رو به مرگ است، برای کسانی که با دادن سهمیه به "مناطق محروم"! می‌خواهند بگویند دینشان را به این آدم‌ها ادا کرده، لطف خود را در حق‌شان بجا آورده‌اند و دیگر باقی مسائل نق و غرغری بیش نیست ... نمی‌توانم اقرار نکنم که به همه‌ی اینها به دیده‌ی تردید می‌نگرم. تا زمانی که روستایی‌ها مشروعیت زیست‌شان را از شهری‌ها و توجه و دلسوزی و دوستی خاله خرسه‌ی آنها بگیرند به همه‌ی اینها و بی‌شمار مورد دیگر بدبینم!

رویکرد درست و انسانی، حقوق شهروندی برابر و به تبع آن کنش عملی ساختاری و اساسی چیزی است که اینها می‌خواهند نه اشک‌های من و شما که منتظر یه فرصت‌اند تا شووی زیبا از این همه میل سرکوب شده و بی‌عدالتی تأسف‌بار به نمایش بگذارند...نگذاریم pain و درد سهم آنها باشد و لذت بازنمایی این پین و درد آنها، سهم ما! نقطه سر خط

با ژومارەی داهاتووی زارۆک بەرهەمی ئێوە بێت

ڕاگەیاندراوی رێکخراوی ناحوکمیی ئیزیرتوو

ئاژانسی هەڤاڵنێری زریان: "رێکخراوی ئیزیرتوو" لە ژێر درووشمی با ژومارەی داهاتووی زارۆک بەرهەمی ئێوە بێت داوا لە نووسەران دەکات بەرهەمەکانیان لە سەر بواری منداڵان بۆ ئیمەیلی ئەو ڕێکخراوە بنێرن.

رێکخراوی ناحوکمیی ئیزیرتوو داوا لە هەمو نووسەران و چالاکانی بواری ئەدەبی منداڵان دەکات، بەرهەمەکانیان بۆ چاپ لە زنجیرە کتێبی زارۆکدا بە ئیمەیلی خوارەوە دا بنێرن.

ئەو بەرهەمانەی زارۆک چاپیان دەکات پێویستە ئەو مەرجانە لە خۆ بگرن:

1-      گوزارشت لە کلتور و داب و نەریتی کوردەواری بکەن

2-        بە زمانی شیرینی کوردی نوسرابێتن

3-        شێعر یان بابەتی وەرگێراو (وه‌رگيردراو ) نەبێت

4-        تايبه‌تمه‌ندييه‌كاني ئەدەبی منداڵان لە بەرچاو گرتبێت

شایانی باسە کە بەرهەمەکان داوەری دەکرێن و دوای هەڵسەنگاندن لە چاپ دەدرێن.

ئیمەیل: kumetayzarok@yahoo.com

ژومارە تەلیفون: 09145448400 – 09397371973

شایانی باسە رێکخراوی ناحوکمیی ئیزیرتوو ، لە لایەنگەرانی ئاسەوارە مێژوویەکانی ئیزیرتوو چێ بوە. ئەو رێکخراوە لە چەند بواری جیاجیادا چالاکی دەکات ؛ یەکێک لەو ان ئەدەبی منداڵانە، کە تا ئێستا چوار کتێبی چاپ کردوە

7 اثر تاريخي و فرهنگي کرمانشاه در فهرست موقت ميراث جهاني جاي گرفت

مديرکل دفتر ثبت آثار تاريخي کشور

۷ اثر تاريخي و فرهنگي کرمانشاه در فهرست موقت ميراث جهاني جاي گرفت
مديرکل دفتر ثبت آثار تاريخي کشور از تصويب نامزدي چهار اثر تاريخي و طبيعي استان کرمانشاه در فهرست موقت ميراث جهاني خبر داد.
«آتوسا مومني» در گفت و گو با ميراث آريا(chtn)،، با اعلام اين خبر اظهار داشت: در شوراي عالي سياستگذاري ثبت آثار تاريخي کشور که 23 و 24 مهرماه امسال با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار شد، غار قوري قلعه، غار پرآو، قلعه يزدگرد و معبد آناهيتا از استان کرمانشاه در فهرست موقت ميراث جهاني قرار گرفتند. همچنين مهارت‌هاي 3 رشته از صنايع دستي کرمانشاه در شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي براي نامزدي در فهرست موقت ثبت جهاني تصويب شد.
وي افزود: در اين نشست، تعداد 50 اثر تاريخي غيرمنقول، 40 اثر طبيعي و 10 اثر ميراث معنوي و آثار ناملموس براي نامزدي ثبت جهاني در فهرست موقت ثبت جهاني از استان‌هاي مختلف کشور تصويب شدند.
به گفته اين مقام مسوول، اين تعداد آثار تنها در مرحله نامزدي براي ثبت جهاني قرار دارند که پرونده آنها بايستي تا 31 ماه مارس ميلادي (فروردين ماه 92) آماده و تکميل شود.
لازم به ذکر است؛ غار قوري قلعه بنا به تحقيقات به عمل آمده به عنوان بزرگترين غار آبي آسيا لقب گرفته که علاوه بر گردشگراني که براي تفريح مراجعه مي‌کنند مکان مناسبي براي گروه‌هاي غارنوردان، پژوهشگران، زمين‌شناسان و گروه‌هاي ديگر به شمار مي‌رود.
معبد آناهيتا که بر اساس نظر برخي از محققان، اين بنا کاخي ناتمام براي خسرو پرويز معرفي شده و عده‌اي نيز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم قبل از ميلاد و عده ديگر آن را به سده اول قبل از ميلاد نسبت مي‌دهند.
غار پَراو يا پر آب نيز نام غاري در کوه پراو در 12 کيلومتري شمال شرق شهر کرمانشاه قرار دارد که 40 سال پيش در زمان اکتشاف، بزرگترين غار عمودي دنيا بوده است و به همين دليل لقب اورست غارهاي جهان را به آن اطلاق کردند.
قلعه يزدگرد به مجموعه بناهايي مربوط به دوره ساسانيان، در روستاي ليشان شهرستان رامهرمز و همچنين مجموعه‌اي ديگر در روستاي زرده در دالاهو در استان کرمانشاه اشاره دارد
به علاوه مهارت‌هاي توليد مصنوعات فلزي، گيوه‌بافي و مهارت سنتي ساخت تنبور کرمانشاه که در گذشته ثبت ملي شده‌اند، اکنون به عنوان ميراث معنوي و ناملموس در فهرست موقت ثبت جهاني جاي گرفته‌اند.

ارزآوري 4 و نيم ميليون دلاري گيوه کرمانشاه در 6 ماه

صادرات صنايع دستي در کرمانشاه به روزهاي اوج بازگشت

ارزآوري 4 و نيم ميليون دلاري گيوه کرمانشاه در 6 ماه
صادرات محصولات هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان کرمانشاه در 6 ماه نخست امسال حدود 4 ميليون و 400 هزار دلار بوده است
«نصرت‌الله سپهر» معاون صنايع دستي استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ميراث آريا (chtn)، با اعلام اين خبر گفت: بخش عمده‌‌ صادرات صنايع دستي استان کرمانشاه به گيوه اختصاص دارد که به کشور عراق صادر مي‌شود.
وي با اشاره به اين که خلاقيت و نوآوري ويژگي اصلي صنايع دستي استان کرمانشاه است، ادامه داد: ذوق، سليقه و پشتکار صنعتگران کرمانشاه نقش بسزايي در توسعه اقتصاد کشور خواهد داشت.
معاون صنايع دستي کرمانشاه تصريح کرد: حمايت از صادرکنندگان صنايع دستي در حال پي‌گيري است تا بتوان زمينه را براي توسعه هر چه بيشتر صادرات فراهم کرد

نقش‌برجسته‌ها و کتيبه‌هاي استان ايلام

نقش‌برجسته‌ها و کتيبه‌هاي استان ايلام
محمد نواللهي- مدير روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي استان ايلام
استان فعلي ايلام جزو منطقه‌اي باستاني قلمداد مي‌شود که پيشينه آن به تاريخ اکاد، سومر، بابل و آشور پيوند خورده است. بابلي‌ها قسمت مرتفع سرزميني را که در شرق بابل قرار داشت «آلامتو» يا «آلام» به معني کوهستان مي‌ناميده‌اند که ساليان متمادي داراي حکومت مقتدري بوده است.
سنگ‌نوشته‌ها، گل‌نبشته‌ها و نقش‌برجسته‌ها يادگاران به جاي مانده از گذشته‌هايي است که در دل، رازها و تاريخ را سر به مهر دارند. اينان آثار تاريخي بسيار مهم و ارزشمندي است زيرا که بازگوکننده تاريخ، فرهنگ و زبان هر منطقه، دوره تاريخي و مردم آن هستند.
استان ايلام، جاي گرفته در دل زاگرس با عبور از دوران‌هاي تاريخي مختلف سنگ‌نوشته‌هاي گوناگوني از تمدن آشور تا دوره قاجاريه را در دل خود دارد.
در اين سطور به بخشي از اين آثار تاريخي مهم و ارزشمند پرداخته شده تا گوشه‌اي از تاريخ و تمدن کهن ايلاميان معرفي شود.
ادامه نوشته

‌ایلام به دنبال رازهای هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره ساسانی

‌ایلام به دنبال رازهای هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره ساسانی

گمانه‌‌زنی تپه چغاخاکی و لایه‌نگاری تپه میل تنها پروژه‌های باستان‌شناسی سال جاری استان ایلام هستند. تپه چغاخور متعلق به دوران مس و سنگ و هزاره پنجم قبل از میلاد است و گزارش‌ها از لایه‌نگاری تپه میل نشان می‌دهد، این محوطه باستانی به دوره پارتی ساسانی مربوط می‌شود

ادامه نوشته

در مهاباد راه‌آهن روی محوطه 3000 ساله رفت

جدال باستان‌شناسان با پیمانکار راه‌آهن

در مهاباد راه‌آهن روی محوطه 3000 ساله رفت

شرکت راه‌آهن آذربایجان غربی اقدام به حفر کانال 900 متری با عمق یک و نیم متر درمحوطه عصر آهن و عصر مفرغ کرده است. این درحالی است که باستان‌شناسان درحال کاوش در محوطه هستند. گفته می‌شود حتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و دستور فوری معاونت میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی هم‌ نتوانسته مانع از پیشروی تخریب‌ها شود.

میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ محوطه سگردان که متعلق به دوره عصر مفرغ جدید و عصر آهن است مورد تهدید فیبر نوری مخابرات شرکت راه‌آهن قرار گرفت. این درحالی است که باستان‌شناسان طی 2 سال تنها 120 متر مربع از این محوطه 42 هکتاری را کاوش کرده‌اند. اما شرکت راه‌آهن بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های علمی باستان‌شناسان و حضور آن‌ها در محوطه درصدد حفر کانالی به طول 900 متر و با عمق یک‌و نیم متر هستند. درحال‌حاضر تخریب‌ها به بافت اصلی تپه برای نصب دوربین‌های مخابرات رسیده است.

به‌گزارش CHN، همچنان جدال باستان‌شناسان و پیمانکار شرکت راه‌آهن در محوطه‌ باستانی "سِگِردان" ادامه دارد. این محوطه تاریخی در شهرستان مهاباد و کمربندی ارومیه ـ‌ میاندوآب در 300 متری روستایی به نام "لج" قرار گرفته است

«کیومرث‌ حاجی محمدی»، یکی از سرپرستان هیات باستان‌شناسی محوطه سگردان به‌ CHN می‌گوید: «هفته گذشته در خاتمه حفاری‌ها متوجه اقدامات تخریب‌گرایانه  پیمانکار شرکت راه‌آهن شدیم. با توجه به اینکه موضوع به اطلاع یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و معاونت میراث‌فرهنگی استان رسید و دستور توقف فعالیت‌های عمرانی شرکت راه‌آهن صادر شد اما هنوز اقدامات مخرب این شرکت ادامه دارد.»
 
وی افزود: «محوطه سگردان متعلق به عصر مفرغ جدید و عصر آهن است، چنانچه یافته‌های باستان شناسی و آثار بدست آمده چون سفال خاکستری عصر آهن و سفال قرمز منقوش عصر مفرغ جدید تاکیدی بر این موضوع است.»
 حاجی محمدی معتقد است، کاوش‌های علمی از محوطه می‌تواند منجر به حل مسئله مهاجرت آریایی‌ها از شمال غرب کشور شده و نحوه گذر از عصر مفرغ به عصر آهن را مشخص کند
این درحالی‌است که «علی بیننده» یکی دیگر از سرپرستان هیات کاوش به حفاری‌های علمی محوطه  سگردان اشاره می‌کند و  ادامه می‌دهد: «با توجه به اقداماتی که در این محوطه توسط باستان‌شناسان صورت گرفته اما هم‌اکنون شاهد آن هستیم که پیمانکار شرکت راه‌آهن بدون توجه به دستور متولیان میراث‌فرهنگی مبنی بر توقف فعالیت‌های عمرانی و بدون اعتنا به حضور باستان‌شناسان در این منطقه به مذاکرات شفاهی فرماندار شهرستان اشاره می‌کند و درصدد تخریب کامل محوطه تاریخی سگردان است.»
 بیننده معتقد است، درحال‌حاضر تخریب‌های شرکت راه‌آهن به قسمتی از بافت اصلی تپه رسیده و با اینکه متولیان میراث‌فرهنگی دستور توقف تخریب‌ها را صادر کرده‌اند و یگان حفاظت هم حضور دارد اما باز هم میراث‌فرهنگی توان اجرایی برای مقابله با اقدامات شرکت راه‌آهن ندارد
درحال‌حاضر شرکت راه‌آهن استان آذربایجان غربی قرار است در محوطه سگردان کانالی با عمق 5/1 متر و طول 900 متر برای نصب دوربین‌های مخابرات شرکت راه‌آهن حفر کند. این درحالی است که محوطه هنوز آزادسازی نشده و باستان‌شناسان درحال کاوش هستند.
 هر چند که متولیان میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی  اعلام کرده‌اند که هیچ مخالفتی با راه‌اندازی پروژه‌های ملی ندارند مشروط به آنکه محوطه آزادسازی شود اما شرکت راه‌آهن بدون اعتنا به قوانین میراث‌فرهنگی در جدالی نابرابر درصدد از بین بردن یکی از مهمترین محوطه‌های عصر آهن است

بدنه مسجد جامع بوکان مرمت شد

بدنه مسجد جامع بوکان مرمت شد
مسوول دفتر فني معاونت ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان غربي از پايان مرمت بدنه مسجد جامع بوکان خبر داد
«حسين بحريني» در گفت و گو با ميراث آريا(chtn)، با اعلام اين خبر اظهار داشت: بخش‌هايي از بدنه ديوار اين مسجد تاريخي در ضلع‌هاي جنوبي و غربي دچار آسيب شده بودند که در اين فاز به طور کامل مرمت شدند.
وي افزود: برداشتن بخش‌هاي فرسوده در ديوارهاي آسيب‌ ديده و آجرکاري مجدد در اين بخش‌ها از جمله اقدامات مرمتي در اين فاز بوده است.
اين مقام مسوول در اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان غربي گفت: مرمت مسجد جامع تاريخي بوکان از اوايل شهريور امسال آغاز شد و اوايل مهرماه جاري به پايان رسيد.
بحريني با بيان اينکه مرمت اين مسجد با مبلغ 50 ميليون تومان از محل اعتبارات سال 91 صورت گرفت، يادآور شد: مسجد جامع بوکان متعلق به دوره قاجار بوده و داراي 9 چشمه گنبد پوششي در بخش قديمي آن است که با وسعتي حدود هزار مترمربع، در تاريخ 25 اسفندماه سال 1379، به شماره 3480 در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيد.
اين مسجد در دوره‌هاي بعد توسعه داده شده، 36 گنبد ديگر با مصالح جديد به فرم قديم و سنتي مسجد بوکان ساخته شده و به آن اضافه شده است

محکوميت قطعي متهمان پرونده حفاري غير مجاز شهرستان ملکشاهي

با پيگيري‌هاي حقوقي اداره کل ميراث فرهنگي استان ايلام صورت گرفت

محکوميت قطعي متهمان پرونده حفاري غير مجاز شهرستان ملکشاهي
با پيگيري‌هاي حقوقي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام متهمان پرونده حفاري غير مجاز در شهرستان ملکشاهي به طور قطعي محکوم شدند

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي استان ايلام، متهمان پرونده حفاري غيرمجاز که با استفاده از يک دستگاه بيل مکانيکي در حوزه قضايي شهرستان ملکشاهي اقدام به حفاري غيرمجاز کرده بودند، پس از رسيدگي در شعبه اول دادگاه عمومي حقوقي ملکشاهي، تبرئه شدند.

بر اساس اين گزارش، با تنظيم لايحه تجديد نظر و انجام تلاش و پيگيري مستمر اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام، در نهايت بر اساس دادنامه شماره 91099708402009276 صادره از شعبه اول دادگاه تجديد نظر استان ايلام، حکم نامبردگان نقض و هر کدام از آنان به تحمل شش ماه حبس تعزيري محکوم شدند.

همچنين حکم ضبط يک دستگاه بيل مکانيکي که به عنوان آلات و ادوات حفاري از آن استفاده شده بود نيز صادر شد و اين دادنامه قطعي است

دومين جشنواره بين‌المللي سنگ‌نوردي بيستون آغاز به کار کرد

دومين جشنواره بين‌المللي سنگ‌نوردي بيستون برگزار شد
دومين جشنواره بين‌المللي سنگ‌نوردي بيستون عصر روز گذشته (23 مهرماه) با حضور جمعي از مسوولان ورزشي کشور و سنگ‌نوردان داخلي و خارجي در محوطه ميراث جهاني بيستون استان کرمانشاه آغاز شد

به گزارش ميراث‌آريا(chtn) اين جشنواره که نخستين دوره‌ آن بازتاب گسترده‌اي در سطح محافل خبري کشور و مجلات تخصصي کوهنوردي و سنگنوردي دنيا داشت، فرصت مناسبي براي تبادل تجربيات شرکت‌کنندگان و همچنين تعاملات فرهنگي ميان کشورهاي حاضر است.

در مراسم افتتاحيه اين جشنواره که در کاروانسراي محوطه ميراث جهاني بيستون برگزار شد برنامه‌هايي همچون ورزش زورخانه‌اي، پرده‌خواني، بندبازي، آيين‌ها و موسيقي سنتي به اجرا درآمد.

دومين جشنواره بين‌المللي سنگ‌نوردي بيستون با حمايت استانداري، هلال‌احمر، نيروي‌انتظامي، دانشگاه علوم پزشکي، اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کرمانشاه، پايگاه ميراث جهاني بيستون، شهرداري، شوراي شهر و هيات کوهنوردي کرمانشاه به همراه فرمانداري شهرستان هرسين، صدا و سيما و فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي در حال برگزاري است.

در اين جشنواره 56 سنگنورد خارجي از کشورهاي آلمان، ايتاليا، استراليا، انگلستان، اسلووني، ايرلند، ترکيه، سوئيس، فرانسه و دانمارک حضور دارند؛ علاوه بر اين حدود 120 سنگنورد برتر ايراني نيز براي شرکت در جشنواره به کرمانشاه سفر کرده‌اند.

دومين جشنواره جهاني سنگ‌نوردي بيستون در روزهاي 23 تا 27 مهرماه به ميزباني استان کرمانشاه در محوطه ميراث جهاني بيستون برگزار شد

مسئولان درباره طاق بستان پاسخ بدهند!

 

مسئولان درباره طاق بستان پاسخ بدهند!

می‌گویند طاق‌ بستان برای ثبت جهانی آماده می‌شود. به همین علت ماشین‌های سنگین و دستگاه‌های سنگ‌شکن در چند قدمی نقش‌برجسته‌های ساسانی، فعالیت می‌کنند. به همین علت جامعه باستان‌شناسی نسبت به این عمل واکنش نشان‌داده و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان شده‌است.

ادامه نوشته

طاق باستان در معرض تخريب

طاق بستان در معرض تخريب

خبرگزاری مهر: سخن گفتن از ساماندهی محوطه تاریخی طاقبستان و آماده شدن برای ثبت جهانی و در مقابل، رور در رو شدن با صحنه های عجیبی مثل یک کارگر دریل به دست در یک قدمی نقش برجسته اردشیر، اوضاعیست که آدم را یاد کور کردن چشم به بهانه پیرایش ابرو می اندازد.

ادامه نوشته

تجارت مرگ در کاروانسرای قاجاری تاژه‌وانچی

تامین مواد مخدر شهرستان سقز در یک اثر تاریخی

تجارت مرگ در کاروانسرای قاجاری تاژه‌وانچی

گفته می‌شود که 90 درصد مواد مخدر به خصوص حشیش در شهرستان سقز از طریق کاروانسرای تاژه‌وانچی (سرای اتحاد)‌ داد و ستد و تامین می‌شود. این کاروانسرا متعلق به دوره قاجار و یکی از مهمترین مراکز تجاری تاجران به‌شمار می‌رفته، اما درحال‌حاضر تبدیل به بازار کهنه‌فروشان شده و خرابه‌های آن حکم پناهگاه معتادان و مواد فروشان را دارد.

ادامه نوشته

تپه باستانی مریوان خاکبرداری شد

تپه باستانی مریوان خاکبرداری شد

تپه گری کلن کوک یکی از مهمترین تپه‌های باستانی مریوان محسوب می‌شود که به‌دلیل وسعت خاکبرداری توسط مردم به‌شدت مورد تهدید قرار گرفته است. این‌درحالی است که حتی یک نگهبان یا تابلویی برای ممانعت از خاکبرداری از این محوطه دوره اشکانی وجود ندارد

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ خاکبرداری‌های بی‌رویه تپه گری کلن کوک مریوان (گلین کبود) مریوان را به‌شدت تهدید می‌کند. این تپه سال 1348 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. آثار سطحی و پراکنش سفالهای شاخص اشکانی (کلینکی) بر سطح تپه قدیمی‌ترین تاریخ آنرا  به دوره تاریخی (اشکانی) می‌رساند

دوستداران میراث­فرهنگی شهرستان مریوان درحالی خواستار رسیدگی به وضعیت تپه گری کلن کوک مریوان شدند که آن‌ها دلیل وضعیت نابسمان تپه را اهمال در حفاظت متولیان میراث‌فرهنگی می‌دانند.
 
یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی شهرستان مریوان که نخواست نامش فاش شود در اینباره به CHN می‌گوید: این تپه یکی از مهمترین تپه­های استان سنندج محسوب می‌شود که معرف دوره اشکانی است. در اهمیت آن همین بس که جزء قدیمیترین تپه­های در فهرست آثار ملی است.
 
به‌گفته‌وی، از آنجایی‌که مردم خاک لازم برای کارهای ساختمانی یا خاکریزی در باغها را از نهشتهای باستانی تپه گری کلن کوک تأمین می­کنند در اینجا هیچ تابلوی وجود ندارد که مردم را از خاکبرداری منع کند. عاملی که سبب می‌شود این افراد همچنان به فعالیت‌های مخرب خود ادامه دهند. این‌درحالی‌است که باوجود اطلاع رسانی به اداره میراث‌فرهنگی استان هنوز از مأموران یگان حفاظت خبری نیست
دوستداران میراث­فرهنگی شهرستان مریوان درحالی خواستار رسیدگی به وضعیت تپه گری کلن کوک مریوان شدند که آن‌ها دلیل وضعیت نابسمان تپه را اهمال در حفاظت متولیان میراث‌فرهنگی می‌دانند.
 
یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی شهرستان مریوان که نخواست نامش فاش شود در اینباره به CHN می‌گوید: این تپه یکی از مهمترین تپه­های استان سنندج محسوب می‌شود که معرف دوره اشکانی است. در اهمیت آن همین بس که جزء قدیمیترین تپه­های در فهرست آثار ملی است.
 
به‌گفته‌وی، از آنجایی‌که مردم خاک لازم برای کارهای ساختمانی یا خاکریزی در باغها را از نهشتهای باستانی تپه گری کلن کوک تأمین می­کنند در اینجا هیچ تابلوی وجود ندارد که مردم را از خاکبرداری منع کند. عاملی که سبب می‌شود این افراد همچنان به فعالیت‌های مخرب خود ادامه دهند. این‌درحالی‌است که باوجود اطلاع رسانی به اداره میراث‌فرهنگی استان هنوز از مأموران یگان حفاظت خبری نیست

با توجه به آثار سطحی و پراکنش سفالهای شاخص اشکانی (کلینکی) بر سطح تپه قدیمی­ترین تاریخ آنرا می­توان به دوره تاریخی (اشکانی) انتساب داد. این درحالی‌است که سفال‌های دوره سلجوقی در سطح تپه بسیار به چشم می‌خورد.
 
تپه کلین کوه ازهیچگونه حفاظتی برخوردارنیست وساخت وسازدرحریم تپه وبررویتپهوعبوردادن تیرک‌های چوبی برق یاتلفن درعکس‌هابه خوبی دیده می‌شود وساخت وساز شهری طولی نمی‌کشدکه تپه رامحاصره کنند

مردم كردستان ميراث فرهنگي استان‌شان را نمي‌شناسند

انتقاد نماينده سقز و بانه از عملكرد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري

مردم كردستان ميراث فرهنگي استان‌شان را نمي‌شناسند

نماينده مردم سقز و بانه در مجلس نهم با اشاره به ميراث تاريخي و جذابيت‌هاي گردشگري حوزه انتخابيه متبوعش مي‌گويد عملكرد تبليغاتي سازمان ميراث فرهنگي چنان ضعيف بوده كه نه تنها مردم ايران كه مردم كردستان هم اين جذابيت‌هاي تاريخي و توريستي را نمي‌شناسند.

ادامه نوشته

پيدا شدن سکه‌ها و سفال‌های قديمي در هنگام ساماندهي طاق بستان

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان اعلام كرد:

پيدا شدن سکه‌ها و سفال‌های قديمي در هنگام ساماندهي طاق بست

4-81.jpg

ادامه نوشته

کاوش در غار ملاورد کرمانشاه

کاوش در غار ملاورد کرمانشاه

سرپرست جدید معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه از انجام کاوش در غار ملاورد کرمانشاه خبر داد.


 

ادامه نوشته

زاروك 4 منتشر شد

 

زاروك 4 منتشر شد

چهارمين اثر از سلسله كتاب‌هاي زاروك از سوي كميته كودكان انجمن ايزيرتو با همكاري پخش كتاب مكريان منتشر شد.

آكام اميني، مدير داخلي زاروك، با ببان اين مطلب به وبلاگ ايزيرتو افزود: اين كتاب ترجمه‌اي است به نام «ماسي كولكه زيرينه» كه توسط ليلا صالحي به زبان كردي برگردانده شده و تصويرسازي آن را كاوه شيخي به انجام رسانده است.

وي افزود: ماسي كولكه زيرينه داستان ماهي زيبايي است كه پولك‌هاي زيباي نقره‌اي رنگي دارد و به خاطر آنها مغرور مي‌شود و رفتارش با بقيه ماهي‌ها عوض مي‌شود و در پايان با بخشيدن تعدادي از پولك‌هايش دوستان زيادب به دست مي‌آورد

گفتني است كه سلسله كتاب‌هاي زاروك از سوي كميته كودكان انجمن ايزيرتو راه‌اندازي شده است و در هر شماره داستاني با تصويرسازي فوق‌العاده‌اي به صورت تمام رنگي در تيراژ 2000 نسخه منتشر مي‌شود. علاقمندان مي‌توانند اين كتاب‌ها را از پخش كتاب مكريان (09144441290) تهيه نمايند.

 s6x4b3ruls92k7p5q3ck.jpg

بیش از 80 درصد از بازار تاریخی سقز تخریب شده است

بیش از 80 درصد از بازار تاریخی سقز تخریب شده است

بیش از 80 درصد از بازار تاریخی شهرستان سقز درحالی توسط ساخت و سازهای گسترده تخریب شده که این بازار تاریخی کانون مرکزی شهرستان سقز را تشکیل می‌دهد. گفته‌ می‌شود هم‌اکنون بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی بازار تخریب و نوسازی شده‌اند

ادامه نوشته

رئیس میراث‌فرهنگی استان کردستان، بافت تاریخی سقز را بی ارزش اعلام کرد

رئیس میراث‌فرهنگی استان کردستان، بافت تاریخی سقز را بی ارزش اعلام کرد

ادامه نوشته

دره شهر ایلام زیر کشت زمین های کشاورزی شخم می خورد

دره شهر ایلام زیر کشت زمین های کشاورزی شخم می خورد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ بخش قابل توجهی از محوطه های شهر تاریخی دره شهر زیرکشت زمین های کشاورزی می رود. افزون بر استفاده از این زمین های تاریخی به عنوان زمین کشاورزی، گسترش دامنه ساخت و سازهای مسکونی چالش هایی را میان سازمان میراث فرهنگی و مالکان منطقه، ایجاد کرده است. این درحالی است که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی استان ایلام مقدمات ثبت دره شهر درفهرست جهانی درحال تهیه است.
 
ادامه نوشته